Przykłady |
Konsekwencje |
Korzystanie z komputera do późnych godzin nocnych; |
Dziecko nie potrafi wyłączyć komputera samodzielnie, gdyż gry konstruowane są tak, aby były atrakcyjne; przerwanie gry online powoduje niekorzystne konsekwencje dla gracza, np. blokadę konta, uzależnienie (wszystko poza światem wirtualnym przestaje mieć znaczenie); |
Wchodzenie w wirtualny świat, uciekanie od autentycznej komunikacji werbalnej; |
Powstawanie pokolenia samotnych osób zadowalających się kontaktem z narzędziem, brak innych zainteresowań; |
Zbyt długi czas spędzony przy komputerze; |
Konsekwencje dla zdrowia, np. zaburzenie pracy gałek ocznych – oko staje się bardziej podatne na męczenie, wysusza się; dziecko może odczuwać bóle i zawroty głowy, może pogłębić się wada wzroku lub postawy; |
Treści ściągane za pośrednictwem Internetu; |
Zagrożenie wulgarnym językiem, obojętnienie na przejawy agresji w rzeczywistym świecie; |
Brak zainteresowania czytelnictwem; |
Gry są łatwiejsze niż wysiłek umysłowy związany z sięganiem po literaturę; |
W szkole wprowadzono zakaz korzystania z telefonów komórkowych podczas zajęć lekcyjnych. Coraz częstszym zjawiskiem jest spędzanie przez uczniów większości przerw na korzystaniu z telefonów, iPadów, tabletów itp. zamiast rozmów z koleżankami i kolegami.
Opracowali: przewodniczący zespołu profilaktyki szkoły