Przykłady

Konsekwencje

Korzystanie z komputera do późnych godzin nocnych;

Dziecko nie potrafi wyłączyć komputera samodzielnie, gdyż gry konstruowane są tak, aby były atrakcyjne; przerwanie gry online powoduje niekorzystne konsekwencje dla gracza, np. blokadę konta, uzależnienie (wszystko poza światem wirtualnym przestaje mieć znaczenie);

Wchodzenie w wirtualny świat, uciekanie od autentycznej komunikacji werbalnej;

Powstawanie pokolenia samotnych osób zadowalających się kontaktem z narzędziem, brak innych zainteresowań;

Zbyt długi czas spędzony przy komputerze;

Konsekwencje dla zdrowia, np. zaburzenie pracy gałek ocznych – oko staje się bardziej podatne na męczenie, wysusza się; dziecko może odczuwać bóle i zawroty głowy, może pogłębić się wada wzroku lub postawy;

Treści ściągane za pośrednictwem Internetu;

Zagrożenie wulgarnym językiem, obojętnienie na przejawy agresji w rzeczywistym świecie;

Brak zainteresowania czytelnictwem;

Gry są łatwiejsze niż wysiłek umysłowy związany z sięganiem po literaturę;

    W szkole wprowadzono zakaz korzystania z telefonów komórkowych podczas zajęć lekcyjnych. Coraz częstszym zjawiskiem jest spędzanie przez uczniów większości przerw na korzystaniu z telefonów, iPadów, tabletów itp. zamiast rozmów z koleżankami i kolegami.

Opracowali: przewodniczący zespołu profilaktyki szkoły